Zasady odpowiedzialności za produkt Górażdże Cement SA
1. Wstęp
Użyte w „Zasadach odpowiedzialności za produkt Górażdże Cement S.A.” określenia *) oznaczają:
Strony umowy:
- Górażdże Cement S.A.,
- Partner;
Cement – oznacza cement workowany i/lub luzem
Produkt – oznacza wyrób (cement i/lub zaprawy budowlane) wyprodukowany lub wprowadzony do obrotu przez Górażdże Cement S.A. o właściwościach opisanych w „Deklaracji Właściwości Użytkowych”.
Reklamacja – pisemne zawiadomienie przez Partnera – składającego reklamację – o wadzie produktu w celu realizacji przysługujących z tego tytułu uprawnień.
*) użyte w niniejszych zasadach określenia w znaczeniu jak wyżej mogą być stosowane z dużej lub małej litery.
Górażdże Cement zapewnia o dobrej jakości oferowanych w sprzedaży produktów i ich zgodności z wymaganiami aktualnych norm:
- PN-EN 197-1:2012 „Cement. Część 1. Skład, wymagania i kryteria zgodności dla cementów powszechnego użytku”,
- PN-B -19707:2013 „Cement – Cement specjalny – skład, wymagania i kryteria zgodności”,
- PN-EN 14216:2005 „Cement. Skład, wymagania i kryteria zgodności dotyczące cementów specjalnych o bardzo niskim cieple hydratacji”,
- PN-EN 998-1:2012 „Wymagania dotyczące zapraw do murów – Część 1: Zaprawa tynkarska”,
- PN-EN 998-2:2012 :Wymagania dotyczące zapraw do murów – Część 2: Zaprawa murarska”
- PN-EN 13813:2003 „Podkłady podłogowe oraz materiały do ich wykonania – Materiały – Właściwości i wymagania”, co jest potwierdzone wystawianą „Deklaracją właściwości użytkowych”.
Górażdże Cement S.A. na sprzedawane produkty udziela gwarancji:
- 30 dni na cement klasy wytrzymałościowej 52,5R,
- 60 dni na cement klasy wytrzymałościowej 22,5, 32,5N; 32,5R; 42,5N; 42,5R; 52,5N,
- 120 dni, niezależnie od klasy wytrzymałościowej, na cement pakowany w worki z przekładką foliową,
- 12 miesięcy, na zaprawy budowlane tj. „Zaprawa murarska”, „Zaprawa Tynkarska” i „Wylewka Betonowa”.
Okres gwarancji w przypadku cementu luzem liczony jest od daty umieszczonej na dokumencie WZ, natomiast cementu workowanego i zapraw budowlanych od daty workowania umieszczonej na worku. Towar zostaje objęty gwarancją pod warunkiem przechowywania zgodnie z zasadami określonymi w pkt 3 niniejszych zasad.
3. Zasady przechowywania produktu
3.1. Miejsca przechowywania produktu
- cementu workowanego i zapraw budowlanych:
składy otwarte (wydzielone miejsca zadaszone na otwartym terenie, zabezpieczone z boków przed opadami),magazyny zamknięte (budynki lub pomieszczenia o szczelnym dachu i ścianach);
- cementu workowanego i zapraw budowlanych na paletach z kapturami foliowymi:
składy otwarte (wydzielone miejsca zadaszone na otwartym terenie, zabezpieczone z boku przed opadami),magazyny zamknięte (budynki lub pomieszczenia o szczelnym dachu i ścianach),składy otwarte niezadaszone o utwardzonym podłożu zabezpieczonym przed gromadzeniem się wody (np. wskutek opadów atmosferycznych) – folia kapturów nie może być uszkodzona;
- cementu luzem:
magazyny specjalne (zbiorniki stalowe, żelbetowe lub betonowe przystosowane do pneumatycznego załadunku i rozładunku cementu luzem, zaopatrzone w urządzenia do przeprowadzania kontroli objętości cementu znajdującego się w zbiorniku lub otwory do przeprowadzenia pomiarów poziomu cementu, włazy do oczyszczania oraz klamry na wewnętrznych ścianach).
3.2. Warunki przechowywania produktu
- Podłoża składów otwartych powinny być twarde i suche, odpowiednio pochylone, zabezpieczające produkt przed ściekami wody deszczowej i zanieczyszczeniem. Podłogi magazynów zamkniętych powinny być suche i czyste, zabezpieczające produkt przed zawilgoceniem i zanieczyszczeniem;
- Warunki jakie winny spełniać magazyny specjalne określa punkt 3.1 ppkt c).
3.3. Okres przechowywania produktu
Dopuszczalny okres przechowywania produktu zależny jest od miejsca przechowywania:
- okres przechowywania w magazynach zamkniętych i magazynach specjalnych nie powinien być dłuższy od gwarantowanego okresu zachowania cech normowych produktu, określonych w pkt 2;
- okres przechowywania produktów w składach otwartych nie powinien być dłuższy niż 10 dni (w znacznym stopniu zależy od aktualnych warunków atmosferycznych) – nie dotyczy to cementu workowanego i zapraw budowlanych na paletach z kapturami foliowymi, do którego stosuje się pkt 3.2.a.
- Przechowywanie cementu workowanego i zapraw budowlanych
Worki z cementem lub zaprawą należy układać w stosy płaskie. Liczba worków w stosie nie powinna przekraczać 6 sztuk;
Poszczególne partie produktu, z podziałem na rodzaje, klasy, powinny być układane w oddzielnych stosach. Między stosami ułożonych worków należy pozostawić wolne przestrzenie umożliwiające dostęp do poszczególnych stosów. Szerokość dróg przejazdowych powinna być dostosowana do używanego w magazynie środka transportu;
Przechowywanie cementu workowanego i zapraw budowlanych na paletach z kapturami foliowymi dopuszczalne jest na wysokość maksymalnie dwóch pakietów;
- Przechowywanie cementu luzem
W każdym ze zbiorników należy przechowywać wyłącznie cement jednego rodzaju i jednej klasy wytrzymałościowej, pochodzący od jednego dostawcy;
- Znakowanie przechowywanego produktu
Stosy worków z cementem, zaprawami budowlanymi oraz zbiorniki cementu luzem (magazyny specjalne) powinny być zaopatrzone w tabliczki zawierające informacje o rodzaju produktu nazwę wytwórni i miejscowość, masę produktu w partii i datę wysyłki lub datę workowania.
4.1. Zgłoszenie reklamacji o wadliwej jakości cementu
- Reklamacja powinna być złożona przez Partnera na piśmie niezwłocznie, nie później niż 14 dni od stwierdzenia niezachowania przez produkt wymogów jakościowych lecz przed upływem okresu trwania gwarancji, w zależności od rodzaju produktu i opakowania – patrz pkt 2. Prawo do złożenia reklamacji wygasa po upływie terminów określonych w pkt 2.
- Do reklamacji powinien być dołączony, pod rygorem jej odrzucenia, dowód zakupu produktu (dokument WZ, faktura lub rachunek);
- Składający reklamację powinien posiadać, pod rygorem nieuwzględnienia reklamacji, reklamowaną partię wyrobu, np. do poboru prób kwestionowanego produktu lub oględzin uszkodzonych opakowań;
- Górażdże Cement S.A. zastrzega sobie prawo, pod rygorem nieuwzględnienia reklamacji, do oględzin reklamowanych partii produktu oraz, jeżeli jest to niezbędne do wyjaśnienia przyczyn reklamacji, do poboru prób reklamowanego produktu w terminie i miejscu ustalonym ze Składającym reklamację.
Odpowiedzialność Górażdże Cement S.A. w tym zakresie kształtuje się na zasadach ogólnych.
Transport kolejowy
- Reklamacja opakowania (opakowań) powinna być złożona na piśmie najpóźniej 7 dni od daty odbioru produktu przez Składającego reklamację;
- Reklamacja dotycząca niezgodności pomiędzy ilością produktu deklarowaną w dokumentach wysyłkowych, a ilością produktów odebraną przez Składającego reklamację powinna być złożona na piśmie najpóźniej w terminie 7 dni od daty odbioru produktu przez Składającego reklamację;
- Do reklamacji powinien być dołączony, pod rygorem jej odrzucenia, dowód zakupu produktu (faktura lub rachunek) oraz: protokół kolejowy sporządzony przez PKP opisujący rodzaj i wielkość strat w przypadku transportu produktu w workach lub dokument ważenia kontrolnego, dokument legalizacyjny wagi kontrolnej w przypadku niedoboru ilościowego produktu transportowanego luzem;
- Składający reklamację powinien posiadać, pod rygorem nieuwzględnienia reklamacji, reklamowaną partię produktu;
- Górażdże Cement S.A. zastrzega sobie prawo, pod rygorem nieuwzględnienia reklamacji, do oględzin reklamowanych partii produktu w terminie i miejscu ustalonym ze Składającym reklamację.
Transport samochodowy
- Reklamacja opakowań, jak również niezgodności pomiędzy ilością produktu deklarowaną na fakturze (rachunku), a odebraną przez Składającego reklamację lub upoważnionego przez niego przewoźnika, powinna zostać złożona natychmiast przy odbiorze towaru przez jedną z tych osób – ustnie do protokołu lub na piśmie;
- Po przyjęciu towaru bez zastrzeżeń, potwierdzonym podpisem na przepustce materiałowej, odpowiedzialność za powierzony towar w zakresie prawidłowych warunków transportu przejmuje przewoźnik;
- W przypadku stwierdzenia braków ilościowych produktu lub uszkodzeń opakowań nieujawnionych przed przyjęciem towaru, reklamacja powinna zostać złożona na piśmie w terminie 7 dni od daty odbioru, wraz z pisemnym potwierdzeniem szkody przez przewoźnika;
- Do reklamacji powinien być dołączony, pod rygorem jej odrzucenia, dowód zakupu produktu (faktura lub rachunek) oraz, w przypadku braków ilościowych produktu luzem, protokół ważenia wraz z dokumentem legalizacyjnym wagi kontrolnej;
- Górażdże Cement S.A. zastrzega sobie prawo, pod rygorem nieuwzględnienia reklamacji, do oględzin reklamowanych partii produktu w terminie i miejscu ustalonym ze Składającym reklamację.
4.3. Postępowanie wyjaśniające
Rozpatrzenie reklamacji to nie tylko samo zadośćuczynienie stronie poszkodowanej, ale także wskazówka na przyszłość:
- Zgłoszenie reklamacji przyjmują kompetentni pracownicy Górażdże Cement S.A. i rozpoczynają postępowanie wyjaśniające, zgodnie z procedurami obowiązującymi w Górażdże Cement S.A.;
- Przy wystąpieniu rozbieżności w ocenie jakości produktu decydujące znaczenie mają wyniki ekspertyzy, którą przeprowadza się zgodnie z odpowiednią normą jakościową dotyczącą danego produktu. Próby do badań wszystkich produktów pobiera się wg PN-EN -196-7:2009 część 7 „Metody badania cementu. Sposoby pobierania i przygotowania próbek cementu”. Koszty ekspertyzy ponosi strona, na której niekorzyść reklamacja będzie rozpatrzona;
- Postępowanie wyjaśniające kończy się ustaleniem dalszego trybu postępowania w stosunku do zgłoszonej reklamacji, o którym Składający reklamację powinien zostać poinformowany w terminie 14 dni, licząc od daty wpłynięcia reklamacji do Górażdże Cement S.A;
- W przypadku uznania reklamacji Górażdże Cement S.A. naprawi szkodę na zasadach uzgodnionych przez strony lub określonych w kodeksie cywilnym;
- W razie wniesienia bezpodstawnej reklamacji Górażdże Cement S.A. zastrzega sobie prawo do obciążenia Składającego reklamację kosztami postępowania wyjaśniającego;
- Od decyzji negatywnych Składający reklamację może się odwoływać zgodnie z obowiązującymi przepisami.